تصاویر زیر گویای همه چیز است. تعریفی که بنده به عنوان روانپزشک و مشاور خانواده در خصوص خشونت به آن رسیده ام اینگونه است: خشونت در واقع به کار بردن برتری جنسیتی مرد برای القا رفتار یا احساس یا افکاری در زن بدون خواسته و رضایت زن و باعث بروز صدمات و آسیب های جسمی، جنسی و روانی و آزار و تهدید و ایجاد انواع محرومیت علیه آنها است. خشونت دارای ابعاد کلامی ( توهین، واژه های تحقیر آمیز، تو سری زدن و…) و ابعاد غیرکلامی ( فیزیکی، جنسی،روانی، مذهبی، قانون وضع شده ) است.
مصادیق این خشونت عبارت است از :
……………………………………………………………………….
خشونت جنسی ، جسمی و روانی در خانواده (domestic violence ) که در خانه صورت می گیرد و زنان به خاطر ضعف مسائل فرهنگی کشور ها آن را اعلام نمی کنند ، به همین علت بالاترین آمار خشونت علیه زنان نیز محسوب می شود اعم از کتک زدن ، سوء استفاده جنسی از کودکان دختر //خشونت مربوط به جهیزیه ( هند – بنگلادش ) //خشونت های زناشویی وتجاوز // ختنه زنان ( در بعضی از استان ها مثل هرمزگان، کردستان وخوزستان که نه قوانین منع کننده و نه قوانین تایید کننده برای آن وجود دارد( البته خوشبختانه با فعالیتهای فرهنگی اجتماعی روشنفکران کرد و خوزستانی و هرمزگانی به شدت از میزان آن کاسته شده است) در حالیکه مثلا در آمریکا ختنه زنان 5 سال زندان برای عامل ختنه در نظر گرفته شده است )//تدفین زن پس از مرگ شوهر ( در بعضی قبایل هند ) //خشونت های مربوط به استثمار و بهره کشی از زنان ( حاملگی اجباری – بهره کشی جنسی از زنان در صربستان )// عقیم کردن اجباری ( جنگ جهانی اول زنان اسیر شده چینی توسط ژاپنی ها )
خشونت های جسمی : کتک زدن – سوزاندن بدن – شکنجه – اسید پاشی و غیره
خشونت های جنسی : از کوچکترین سوء استفاده جنسی چون متلک و ناسزا گفتن، نگاه نامناسب گرفته تا بالاترین سو ء استفاده ، که تجاوز است .
خشونت های روانی : بی اعتنایی ، توهین ، تحقیر ، محدودیت زنان در محیط های خانه و اجتماع و سوء استفاده در محل کار و موسسات آموزشی و. . .
خشونت جسمی ، جنسی و روانی توسط دولت ها که به طور سیستماتیک توسط دولت ها ، جنگ ها و مناقشات مسلحانه صورت می گیرد و یا تصویب قوانین و تایید رفتار های خشن نسبت به زنان
خشونت مذهبی : قوانین وضع شده دست و پاگیر برای زنان در بعضی مکاتب و مذاهب.
…………………………………………………………………………………..
خصوصیات مردانی که اقدام به رفتار خشن علیه زن میکنند در بیشتر موارد شامل یک یا چندتا از موارد زیر می باشند:
– مشکلات شخصیتی مخصوصا شخصیتهای خود شیفته، ضد اجتماعی و مرزی، پسیو اگرسیو و سادیستیک
– گذشته نابهنجار مرد و کودکی سخت و دشوار و گاها سوء استفاده جنسی و فیزیکی از فرد
– تکانشگری و مشکلات یادگیری و سابقه بیش فعالی یا اختلال سلوک در کودکی
– هوش هیجانی پایین
– گاها مشکلات هوش فردی
– سابقه آلودگی به انواع مواد مخدر در گذشته و حال
– اختلالات روانپزشکی بخصوص اختلالات خلقی و اضطرابی
ذکر سه نکته ضروری است اولا خشونت زن به مرد هم وجود دارد که با شیوع خیلی کمتری دیده میشود و دلایل دیگری دارد دوما بعضی اوقات رفتار مرد به زن به دلیل خروج زن از یک سری باورهای عرفی و باورهای دینی پذیرفته شده ( چه اختیاری و چه اجباری مخصوصا در جوامع سنتی و بسته ) که رفتار یا حرکتی را برای زن دارای قبح اجتماعی تلقی میکند ولی برای مرد سخت گیری چندانی نمیکند میتواند در قالب خشونت تعریف نشود ولی با این حال، نباید با خودخواهی و توجیه گری مرد، موضوع اشتباه گرفته شود سوما بعضی ویژگی های شخصیتی زن مثل شخصیت وابسته یا دوری گزین یا مرزی یا بعضی زنان خودآزار و نیز عدم استقلال مالی و فکری یا عدم حمایتهای خانوادگی، اجتماعی و قانونی و فرهنگی از زنان و …..هم زن را در معرض خشونت خودخواسته قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed