پیش از خواندن این مطلب، مبحث تمایل جنسی را مطالعه فرمایید

چرخه پاسخ جنسی شامل 4 مرحله است:

میل جنسی/برانگیختگی یا تحریک/ارگاسم /فرونشینی

1- میل جنسی Appetitive /Desire

این مرحله با تخیلات جنسی و میل به برقراری رابطه جنسی مشخص میشود

2- برانگیختگی یا تحریک excitement

این مرحله در اثر تحریک روانشناختی ( تخیلی یا وجود شی محبوب ) یا تحریک فیزیولوژیک ( نوازش یا بوسه) یا ترکیب هر دو ظاهر میشود و شامل احساس ذهنی لذت است. در مردان در این مرحله نعوظ رخ میدهد، اندازه بیضه 50% بزرگ میشود و کیسه بیضه سفت و بالا کشیده میشود. ضربان قلب تا 175 ضربه در دقیقه و فشار خون سیستولیک بین 20 تا 80 و دیاستولیک 10 تا 40 میلی متر جیوه بالا میرود. تنفس افزایش میابد و پوست عرق میکند. در زنان اندازه پستان 25% افزایش می یابد و نوک پستان برآمده میشود. کلیتوریس دچار افزایش سایز و قطر میشود و در نزدیکی ارگاسم پشت پره پوس میرود. لب های دستگاههای تناسلی دچار پرخونی و تغییر رنگ میشوند. مهبل تغییر رنگ به بنفش تیره میگیرد و ترشحات مهبلی ظاهر میشود. لوله مهبلی زن در ثلث خارجی انقباض مشخصی می یابد که به سکوی ارگاسمی معروف است. گردن رحم مختصری تورم پیدا میکند و در اثر صعود رحم بالا کشیده میشود. تغییرات قلب و تنفس مثل مردان است.

** مرحله کفه یا ثابت شدن Plateau( بعضی محققین از این مرحله هم اسم برده اند که در واقع تشدید مرحله برانگیختگی میباشد و فرد را به اگاسم نزدیک میکند. در ضمن ممکن است در این مرحله قدرت تحلیل و قضاوت مغز کم رنگ شود و فرد دست به کارهایی بزند که بعد اتمام رابطه جنسی، از این رفتارها تعجب کند!)

3- ارگاسم Orgasm

در مردان انزال صورت میگیرد. ضربان قلب تا 180 تا بالا میرود. فشارخون سیستولیک 40 تا 100 ضربه و دیاستولیک 20 تا 50 میلی متر جیوه بالا میرود. تنفس تا 40 بار دردقیقه بالا میرود و مقعد دچار انقباض موزون میشود. در زنان انقباضات ثلث تحتانی مهبل با شدت و تعداد بالا و انقباض های قوی و پایدار رحم از عمق به طرف گردن رحم مشخص است. بقیه علایم قلبی تنفسی شبیه مردان است. این مرحله اوج لذت جنسی است که همراه با رفع تنش جنسی و انقباضات موزون عضلات میان دوراه و اعضای تناسلی لگن است و در نهایت با تیرگی خفیف هوشیاری است.

4- فرونشینی Resolusion

شامل رفع احتقان عروق خونی و برگشت اکثر تغییرات به حالت اولیه است. اگر ارگاسم روی دهد مرحله فرونشینی سریع و همراه با احساس ذهنی خوشی، آرام سازی کلی و تمدد ماهیچه ای است. ولی ارگاسم رخ ندهد فرونشینی ممکن است 2 تا 6 ساعت طول بکشد و همراه تحریک پذیری و ناراحتی باشد.

در مردان پس از ارگاسم یک دوره تحریک ناپذیری وجود دارد که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد که در این دوره مرد قادر به ارگاسم مجدد نیست. ولی زنان دوره تحریک ناپذیری ندارند و میتوانند ارگاسم های متعدد و پیاپی داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed