تولید روز افزون انواع مواد مخدر مورفینی و غیرمورفینی به شدت رو به افزون می باشد. در این قسمت فقط مواد مخدر شایع پرمصرف ذکر میگردد:

تریاک

ترياك به شكل ماده قهوه اي تيره رنگ با بوی مخصوص است و از تيغ زدن گرز خشخاش و لخته شدن شيره خشخاش نارس بدست مي آيد. تریاک حاوی چند ترکیب مخدری از جمله مورفین و کدئین است. مهمترین ماده مخدر موجود در تریاک مورفین است که اثرات تریاک نیز ناشی از تأثیر همین ماده بر روی سلولهای بدن است. معمولا قاچاقچیان مواد مخدر جهت سود بیشتر، تریاک را با مواد زائد زیادی مخلوط می کنند تا حجم و وزن آن اضافه شود مانند کافئین و پودر تالک و انواع خواب آور ها و حتی گاها خون و آمونیاک و.. این قضیه درباره سایر مواد مخدر هم مصداق دارد. بنابراین اکثر تریاکها در کشور خلوص فقط 30% دارند و 70% ناخالصی وجود دارد و بیشتر حالت تهوع حین مصرف یا دردهای شدید حین ترک بخاطر وجود این مواد جانبی به شدت مضر می باشد.

 سوخته: فرم دیگری از تریاک است که از جمع آوری باقیمانده تریاک که در نتیجه سوختن در حین کشیدن آن توسط وافور در محفظه سفالین وافور باقیمانده است، بدست می آید. مقدار مورفین و سایر آلکالوئیدها در این نوع تریاک بیشتر از خود تریاک است.

شیره : از حل کردن تریاک ( ترجیحا سوخته ) در آب و صاف کردن آن ماده ای به نام تفاله بدست می آید که با کمی حرارت تبدیل به حالت سفت و غلیظی به اسم شیره میشود.

تریاک به سه صورت کشیدنی( دود کردن)، خوردنی و تزریقی استفاده می شود. روش تزریق تریاک یک روش غیر معمول و پرخطر است مقدار جذب مورفین در فرم تزریقی بیشتر از فرم خوردنی و در فرم خوردنی بیشتر از فرم کشیدنی است

مورفین

مورفین از ترياک استخراج میشود و یا مستقیما از ساقه خشخاش بدست مي آيد و به صورت پودري کريستالي به رنگ قهوه اي روشن و يا سفيد مي باشد. مورفين به اشكال قرص، كپسول، پودر يا محلول عرضه مي شود و از طريق خوراكي، تدخینی و تزريق زير پوستي و داخل سياهرگي مورد استفاده قرار مي گيرد..

هروئین

هروئين در سال 1900 از مورفین ساخته شد. نام شيميايي هروئین “دي استيل ـ مورفين” است و در ابتدا به عنوان دارویی براي درمان مؤثر اعتياد به مورفين ارائه شد. اما بزودی متوجه شدند که قدرت آن پنج برابر مورفين است. هروئين بصورت پودر سفید رنگی است که با عمل تقطير از مورفين استخراج مي‌شود.مصرف از طریق بینی، تدخینی و تزریقی

کراک(مخدر)

بصورت کلوخ های سفید رنگی که تمایل به رنگ قهوه ای با ظاهر شبیه به تکه های کشک دارند به بازار عرضه می شود. ظاهرا کراک از تقطیر هروئین و ترکیب آن با مواد شیمیایی خاص درست می شود. می توان گفت که در حال حاضر قوی ترین ماده مخدر در دنیاست بطوریکه یکبار مصرف آن معادل اعتیاد است 

کراک به سه صورت کشیدنی(دود کردن)، تزریقی و اسنیف(از طریق بینی) استفاده می شود 

نورجیزک

بصورت مایعی زرد تا نارنجی رنگ که در ویالهایی بدون آرم و نوشته عرضه می شود و احتمالا حاوی کورتن و یک مخدر مانند هروئین از ترکیبات اصلی این ماده است و امکان وجود مواد محرک در آن منتفی نیست. وجود کورتن در آن باعث میشود فرد مبتلا به بیماریهای مختلف بخاطر تضعیف سیستم ایمنی توسط کورتون شود.نورجیزک بصورت تزریقی مصرف می شود.