انتقاد یعنی برشمردن معایب و محاسن یک چیز

قبل از هر انتقادی از شریک جنسی، باید به سوالات زیر پاسخ دهیم: به چه دلیل انتقاد میکنیم؟ بهترین زمان و مکان انتقاد را چطور بفهمیم؟

– به جای تمرکز بر هر آنچه که از همسرتان نمی پسندید، به رضایت خاطری که به شما می بخشد تمرکز کنید.( به جای گفتن ” دوست ندارم اینقدر خشن منو بغل کنی” بهتر است بگویید ” وقتی منو آرام بغل میکنی بیشتر لذت میبرم)

– از لحن آمرانه استفاده نکنید( وقتی آمرانه می گویید ” مرا به آرامی نوازش کن” در واقع مفهوم ضمنی تهدید در آن است یعنی ” در غیر اینصورت نمیذارم به من دست بزنی”

– از چیزی انتقاد نکنید که فرد در شکل گیری آن نقشی ندارد مثل شکل اندام تناسلی یا رنگ پوست و شکل معمول اندام ها

– انتظارات واقع بینانه از هم داشته باشید. الگوهای بی ارزش روابط جنسی که در بعضی کتابها یا فیلم ها دیده میشود باعث انحراف فکر از واقعیت توانمندی فیزیکی و روانی واقعی افراد برای رابطه زناشویی می شود

– جملات انتقادی را با کلمه ” من” به جای ” تو” و خواهش و آرزو به جای بدگویی و تهمت بکار ببرید. مثلا بجای گفتن” چرا ریشت رو اصلاح نکردی، صورتم رو میخراشه”  میتوانید بگویید ” وقتی صورتت اصلاح شده است واقعا به من احساس خوبی دست میده”

– از مقایسه پرهیز کنید. هیچوقت شریک جنسی خود را با کسی مقایسه نکنید و به رخ او نکشید چون یکی از ویران کننده ترین انواع انتقاد می باشد

– از جملات غیر مستقیم استفاده کنید. مثلا به جای گفتن اینکه ” تو همیشه با بهداشت نامناسب اقدام به رابطه زناشویی با من میکنی” میتوانید بگویید ” زن همسایه با من دردل میکرد که همسرش حین رابطه زناشویی به بهداشت توجه نمیکند و این قضیه خیلی ناراحتش کرده. به نظر تو چطور راهنماییش کنم؟”

– خودتان دست بکار شوید و همه چیز را به عهده شریک جنسی نگذارید. مثلا میتوانید اتاق خواب را فرح بخش کنید یا خودتان را با لباس های محرک یا موزیک به شوق بیاورید

– قبل واکنش نشان دادن به انتقاد همسر، سعی کنید منظور او را درست بفهمید. از همسر بپرسید ” میشه برام بیشتر توضیح بدی” یا ” میتوانی موضوع را بیشتر باز کنی”

– انگیزه های منتقد کننده را به چالش بکشید. مثلا ” فکر میکنی من به عمد دارم این کار رو میکنم” یا ” آیا انتقاد تو در جواب رفتار یا گفتاری از من میباشد”

– راست گویی در همه زمینه ها، میتواند به شدت آسیب زا باشد و این قضیه با دروغ گویی کاملا متفاوت است در واقع خودداری از پراندن یک حرف راست زیان آور، دروغ گویی محسوب نمیشود. مثلا اگر همسرتان از شما بپرسد ” آیا منو بیشتر دوست داری یا همسر قبلی ات رو و شما بگید همسر قبلی” در واقع شانس هرگونه بهبود رابطه در آینده را از بین میبرید در واقع صداقت سازنده خیلی مهمتر از صداقت مخرب است. مصداق ضرب المثل: هر راست را نباید، جز راست را نشاید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed