نوازش چیست ؟نوازش عبارت است از «توجه به حضور ديگري كه ممكن است به صورت تماس جسماني، نگاه و يا كلامي باشد و نياز انسان به توجه و تأييد را ارضا مي‌نمايد.»

انواع نوازش:
تبادل نوازش شكل‌هاي مختلفي دارد و ميل به نوازش در هر فرد با ديگري اندكي متفاوت است. اما نياز افراد به نوازش در تمام انسان‌ها وجود دارد. بعضي از افراد فعال‌تر و پرتوقع‌تر از ديگران مي‌باشند و به هر حال براي رفع نياز خود به نوازش به حمايت «والد» و يا نوازش‌هاي «كودك طبيعي» نياز دارند. تنوع نياز به نوازش و شيوه‌هاي مختلف ابراز آن در دنيا، احتمالاً از تفاوت در ثروت، آداب و رسوم فرهنگي و روش‌هاي والدانه ناشي ميشود.

1ـ نوازش مثبت
نوازش مثبت، موجب رشد عواطف سالم فرد مي‌شود و احساس مطبوعي را در فرد برمي‌انگيزد كه از ارتباط صميمانه سرچشمه مي‌گردد.

2ـ نوازش منفي
نوازش منفي، احساس نامطلوبي در فرد به وجود مي‌آورد مثل طرد شدن يا مورد كنايه قرار گرفتن كه منجر به تحقير شده و پيام تو «خوب نيستي» را به فرد القا مي‌نمايد.
ديويد كوپفر، از مجموعه نوازش‌هاي مثبت تحت عنوان «بانك اعتباري» ياد مي‌كند. حفظ بانك اعتباري يا بانك نوازش با ذخيره كردن تمبرهاي طلايي تفاوت دارد. تمبرها براي توجيه رفتار، استفاده مي‌شوند مانند گذراندن يك تعطيلي، در حالي‌كه بانك نوازش تماماً به خاطر لذت آن، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. گرچه نوازش‌هاي موجود در بانك نوازشي، مي‌توانند لذت زيادي ببخشند، اما نوازش‌هاي اندوخته شده نمي‌توانند جاي نوازش‌هاي جديد مثلاً نوازش از جانب يك دوست را بگيرند.

3-نوازش شرطي
توجهي كه مشروط به انجام كاري به شخص داده شود، نوازش شرطي نام مي‌گيرد مانند «تو را دوست دارم اگر….»

4-نوازش غيرشرطي
توجه به آنچه كه واقعاً در يك فرد وجود دارد مانند «چشم‌هاي تو خيلي زيبا هستند» نوازش غيرشرطي ناميده مي‌شود.

5-نوازش كلامي
هر گونه صحبت و توجه كلامي از يك «سلام» ساده تا صحبت‌هاي طولاني و درازمدت جزو نوازش‌هاي كلامي محسوب مي‌شوند.

6-نوازش غيركلامي (رفتاري)
هر نوع توجه غيركلامي از نگاه گرفته تا در آغوش گرفتن در شمار نوازش‌هاي رفتاري به حساب مي‌آيند.

7-نوازش هدف‌دار
به منظور اين نوع نوازش در ارتباط با ديگران، با آگاهي از نوع احساس‌ها و ارزش‌ها، نوازش را از پيش تهيه و ارائه مي‌نماييم؛ مثل خريد هديه براي كسي.

8-نوازش‌هاي تملق‌آميز
هنگامي كه به صورت اغراق‌آميزي صفات ديگران را مورد توجه قرار مي‌دهيم، از نوازش‌هاي تملق‌آميز استفاده كرده‌ايم.

9-نوازش از حيوانات
نگهداري و آموزش حيوانات، خود به نوعي امكان كسب نوازش از آن‌ها را فراهم مي‌آورد كه در اين مورد هم جايگزين كاملاً مناسبي به‌جاي نوازش‌هاي انساني نيست.

10-نوازش از اشياء
انسان با تهيه يا خريد اشياء و لوازم، كسب نوازش مي‌نمايد. اين اشياء مي‌تواند يك خانه، اتومبيل و حتي آلبوم تمبر، عكس، يا يك لباس باشد.

11-نوازش خويشتن
نوازش خويشتن، نوعي از نوازش دروني است كه شامل تعريف و تمجيد از موفقيت‌هاي خود، تشويق و رضايت از خود بوده، كه به ما احساس خوبي مي‌دهد و سبب رشد عاطفي ـ هيجاني ما مي‌شود. در كودكي به ما آموخته‌اند كه «خودت را نوازش نده» و ما را از اين منبع نوازشي مهم و هميشه در دسترس محروم ساخته‌اند.

12-نوازش مستقيم
اگر در يك ارتباط متقابل و بدون واسطه نوازش مبادله گردد، مانند سلام، و احوال‌پرسي و فشردن دست يكديگر، نوازش مبادله شده از نوع مستقيم است.

13-نوازش غيرمستقيم (پيك نوازش)
چنانچه تبادل نوازش از طريق واسطه قرار دادن يك فرد يا يك شيء انجام پذيرد، مانند ارسال دسته‌گلي براي يك دوست، گفته مي‌شود كه نوازش غيرمستقيم صورت گرفته است.

14-نوازش نمايشي
افرادي كه از طريق لباس يا رفتارهايي خاص به كسب توجه مي‌پردازند، از نوازش‌هاي نمايشي بهره مي‌برند؛ مانند استفاده از جواهراتي غيرمعمول و يا صحبت از پرداخت‌ها و هزينه‌هاي بالاي زندگي.

15-نوازش‌هاي مازاد
بخشش چيزي كه مورد استفاده خود شخص نيست و آن را به فردي ديگر مي‌دهد و يا شركت در انجام امور خيريه به نوازش‌هاي مازاد مشهور است.

16-نوازش‌هاي مهارتي
يادگيري و به كارگيري هر نوع مهارت مانند كارهاي دستي، مهارت‌هاي ورزشي و غيره سبب كسب نوازش مي‌گردد و افرادي كه چنين مهارت‌هايي را كسب مي‌نمايند، از تأييد و نوازش‌هاي اطرافيان برخوردار مي‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed