درباره تلفن اسکاتولوژی

از آنجا که در مشاوره های تلفنی، همکاران خانم، بسیار ممکن است با چنین موردی رو به رو شوند، به نظرم رسید درباره شناخت بیشتر این اختلال با هم صحبت کنیم. البته با وجود شیوع بسیار زیاد آن، هنوز مطالعه درباره این اختلال زیاد نیست؛ با توجه به دشواری دسترسی به این کیس ها و عواقب قانونی ای که برای فرد وجود دارد.

تعریف:
می دانیم که جزو پارافیلیاها (دشکامی ها) تقسیم می شود و نام های دیگرش Obscene Phone Call (OPC) است و Telephonicophilia و در تعریفش 4 جزء اصلی دارد:

الف- Unsolicited است یعنی ناخواسته و طبیعتا با فرد ناشناس انجام می شود. «سکس تلفنی یا هر سکس چتی اسکاتولوژی نیست؛ وقتی که طرفین برای آن رضایت داشته باشند.»

ب- قصد sexual pleasure در فرد تلفن کننده وجود دارد و معمولا همراه masturbation فرد تلفن کننده است، همزمان با مکالمه یا بعد از آن.

ج- محتوای مکالمه sexual است یا حداقل foul language

د- به صورت مستمر و compulsive اجرا می شود یا دستکم فانتزی آن به صورت مستمر وجود دارد

ریشه لاتین کلمه از این واژه ها آمده:
Skatos: نجاست، کثافت
Scat: ترس، نفرت
Philia: تمایل

توصیف:
به عنوان یک اختلال مردانه تلقی می شود (مثل exhibitionism) و در نوجوان ها، عقب مانده های ذهنی، الکلی ها، معتادان و مبتلایان به بای پولار و اسکیزوفرنی شایع تر است. (ظاهرا مکانیسمش می تواند نوعی disinhibition باشد)

به طور تیپیک فرد مبتلا به این اختلال، مردی تنها و خجول و attention seeker است که قادر به برقراری ارتباط نزدیک با جنس مخالف نیست و یک مادر overprotective دارد و در خانواده ای زن سالار بزرگ شده. مشکلات self esteem بسیار شایع است و فرد تلفن کننده اغلب خودش را در رتبه بسیار پایین تر از فرد تلفن شونده می بیند و این کار، نوعی احساس مردانگی و قدرت برایش می آورد (دلیل اینکه خانم دکترهای مشاور بسیار با این کیس ها مواجه می شوند)

طبق تعریف، لزومی ندارد که این روش، الگوی غالب ارضای جنسی در فرد باشد.
اختلالات همراه:
کوموربیدیتی های شایع آن، بر اساس پژوهش Saddof عبارتند از: پدوفیلیا، سادومازوخیسم، frotteurism، exhibitionism، voyeurism و .fetish
همراهی با trait های آنتی سوشال هم ذکر شده. همچنین همراهی زیادی ذکر شده با intenet addiction.
پزوهشگری به نام Saunders نشان داد مشکلات خانوادگی هم همراهی زیادی با این اختلال دارد: خشونت جنسی در خانواده، گرایش های هوموسکچوال در خانواده و سرکوب جنسی. Nadler می گوید خشم نسبت به زنان، هسته اصلی این اختلال است.
تقسیم بندی
اسکاتولوژیست ها را به 3 دسته تقسیم کرده اند (بر اساس پژوهش Bullough):

الف- شایع ترین نوع: seducer ها که با dirty talking و توصیف جزییات سکس وmasturbation همزمان شناخته می شوند و از لحن حرف زدنشان arousal آنها را می شود فهمید. طیف این افراد، از کسانی که حرف نمی زنند و فقط صداهای جنسی از خودشان در می آورند (تنفس عمیق و…) تا کسانی که دقیقا پیشنهاد سکس را مطرح می کنند متفاوت است. اینها تکلیف شان روشن است و فرد تلفن شونده زود می فهمد با کی طرف است. (شخصا یاد آن مورد مجری پرس تی وی افتادم که اخیرا جنجال به پا کرد)

ب- shock caller ها که از واکنش panic طرف مقابل لذت می برند و اگر این واکنش ادامه داشته باشد، آنها هم ادامه می دهند.

ج- trickster ها که مکالمه را دوستانه شروع می کنند و اعتماد جلب می کنند. (این مورد بیشتر از همه در مشاوره ها پیش می آید) آنها گاهی خود را محققان تلفنی، پلیس، بازاریاب تلفنی و… معرفی می کنند و در مکالماتشان قربانی را به این سمت می کشند که درباره ویژگی های جسمی جنسی خودش صحبت کند و تشویق می کنند خودش را لمس کند و…

ملاحظات قانونی:
در کشورهای مختلف مجازات مختلفی وجود دارد برای این کار که یک «بزه» یا «جرم» محسوب می شود. مخصوصا در افرادی که pedophilic scatologist هستند، ازآنجا که عواقب ناگواری برای کودک دارد. مثلا در استرالیا، تا 5 سال زندان دارد. در ایران مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات (تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس مخابرات مصوب ۱۳۵۰ کە نتیجه قطع تلفن است) مزاحم تلفنی بە تحمل حبس از یک تا ۶ ماه و اگر محتوای مکالمه به تشخیص قاضی متضمن توهین باشد تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.
روان درمانی:
چالش بزرگ درمان این افراد، پذیرش آنهاست. موثرترین درمان، ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed