بیماری عفونی کلامیدیا ناشی از نوعی باکتری( کلامیدیا تراکوماتیس) است و موجب عفونت های حاد در اندام تناسلی می شود. کلامیدیا یکی از رایجترین بیماری های   عفونیِ مقاربتیِ مسری است که مردان و زنان زیر 25 سال بدان مبتلا می شوند. در صورتیکه شما آمیزش جنسی بدون حفاظ داشته اید، بایستی خودتان را آزمایش کنید، صرفنظر از اینکه عوارض و علائم بیماری را مشاهده نموده اید یا نه

کلامیدیا چگونه سرایت می کند؟

کلامیدیا معمولاً از راه آمیزش جنسی بدون حفاظ، یعنی آمیزش بدون استفاده از کاندوم سرایت می کند

کلامیدیا چه علائمی دارد؟

در زنان:

تغییر در ترشحات، احساس سوزش در هنگام ادرار کردن و در برخی موارد خونریزی بین دوره های عادت ماهانه. درد در ناحیه پائین شکم می تواند علامتی  دال بر عفونت در دهانه رحم باشد

در مردان:

احساس سوزش یا خارش در هنگام ادرار کردن، ترشحات از مجاری ادرارو در برخی موارد درد در بیضه ها.

نمونه برداری چگونه صورت می گیرد؟

تشخیص بیماری کلامیدیا معمولاً از طریق آزمایش ادرار صورت می گیرد. در مورد زنان غالباً آزمایش با چوبِ سر پنبه ای از دهانه رحم و مهبل صورت می گیرد. پس از چند روز جوابِ آزمایش دریافت خواهد شد و مشخص می شود که آیا شخص مزبور مبتلا شده است یا نه.

کلامیدیا چگونه درمان می شود؟

کلامیدیا با داروی آنتی بیوتیک مناسب و ضدِ باکتریِ کلامیدیا درمان می شود. کنترلِ بعدی با نظر پزشک صورت می گیرد.

مناسبات بیمار با شریک جنسی خود چگونه باید باشد؟

هم شرکای جنسی کنونی و هم شرکای جنسیِ احتمالی قبلی شما که ممکن است مبتلا شده باشند، باید آزمایش شوند و در صورت نیاز درمان شوند. در طولِ دورانِ درمان باید از نزدیکی جنسی خودداری کرد. بیمار مبتلا باید دستورات پزشک را رعایت کند تا این بیماری به افراد دیگر سرایت نکند

بیماری کلامیدیا باعث کدام بیماری ها و عوارض دیگر خواهد شد؟

عدم درمان بیماری کلامیدیا معمولاً منجر به عفونت لوله های تخمدان ها می شود. کلامیدیا می تواند متأسفانه در مواردی منجر به نازائی شود. در موارد دیگر، لوله های تخمدان ها آنچنان سخت آسیب می بینند که خطر بارداری خارج از رحم افزایش می یابد. بیماری کلامیدیا می تواند در هنگام زایمان از مادرِ مبتلا به نوزاد سرایت نماید. نوزاد ممکن است دچار بیماری عفونت چشم و عفونت ریوی شود که موجب افزایش خطر ابتلاء به بیماری آسم در سنین بالاتر می شود.

کلامیدیا در نزد مردان ممکن است منجر به ابتلاء به بیماری عفونت در “اپیدیدیمیس” یا قسمت پشت بیضه ها شود. علائم این بیماری، درد خفیف یا شدید و تورم آن یکی از بیضه ها است که دچار عفونت شده است. در موارد نادر، احساس فشار شدید در لگن خاصره و همچنین تب شدید نیر پیش می آید. کلامیدیا ممکن است منجر به بیماری عفونت چشم در یک سمت شود. احتمالاً قدرت باروری مرد نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

بیاد داشته باشید

کلامیدیا غالباً عوارض آزاردهنده محسوسِ معدودی از خود نشان می دهد. گاهی این عوارض اصلاً محسوس نیستند. استفاده از کاندوم روش مؤثری برای جلوگیری از سرایت این بیماری است